Tömkörning
Datum: 2010-12-01 Tid: 16:30:37
Här kommer ett inlägg om varianten av tömkörning som jag använder mig mest av.

Volt tömkörning


En metod som jag tycker väldigt mycket om. Man ska tänka att man nästan longerar, men följer efter mer och lite mer bakom istället för att stå i mitten.
Det jag börjar med (efter att ha skrittat fram såklart !) är att ställa hästen på volt, böja och även flytta och göra skänkelvikningar. Jobbar på lite kortare tömmar. Gör det här i båda varven. 

När jag skrittat klart börjar jag jobba i traven då på nästan helt utsläppta tyglar. Joggar först fram hästen i båda varven. Sedan kortar jag tyglarna lite (de ska fortfarande vara ganska slappa) och börjar ställa. Det jag gör är att ta lite lite i tygeln inåt och låter yttertygeln hänga, den är mest där för att reglera farten. Låter hästen sänka sig och försöker hitta fram till en bakbens verksamhet. 


På denna bilden syns det väl att yttertygeln är lösare.


Här börjar han tänka mer neråt, men med för lite verksamhet på bakbenen.

Detta gör att man kan ha tömmen i bara en hand. Men ändå få fram det som önskas.


När man jobbat klart får man en häst som söker sig neråt och har ett bra undertramp, Merre brukar tillslut gå med nosen i backen och med bra tramp. När man kommit så långt att hästen arbetar så kan man börja höja formen lite, genom att korta tyglarna lite. Få hästen att ta stöd på bettet.

Varför tömkörning och inte longering?
Jag gillar tömkörning bättre eftersom man kan bestämma fart, form och eftergift bättre med tömmar en med en longerlina. Tömkörning är ju nästintill likt ett dressyr pass, man kan göra/lära in olika övningar + att hästen sätter bra muskler utan ryttare på ryggen vilket sedan hjälper till i ridningen. Det är också mycket roligare med tömkörning och den som håller i tömmarna får även ett träningspass.

(Observation på bilderna som inte har med tömkörning att göra - Om ni varit uppmärksamma på mitt spö så ser ni att hans huvud höjd reflekterar på spöt. Något som jag tränat som ett NH kompliment för att kunna bestämma vart jag vill ha hans huvud.)


Kommentarer
Skrivet av: Linn Forsström - satsande ponnyryttare

Måste berömma dig! Vet inte din ålder men du är "rättlärd" och har ett bra öga. Ta vara på det, precis som du gör! :)

Datum: 2010-12-04 Tid: 15:40:43
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback